Karlsbergsrundan

Längd: ca 5,5 km

Område: Västra Mora, Karlsberget

Start-mål: Vid Hemulsjövägen, Infart mor Karlsberg. Ca 4 km västerut från Norra Selbäck. Se karta.

Märkning: Omärkt, men samgår delvis med andra leder. Se beskrivning.

Svårighet: Medel

Terräng: Flackt i början, grusväg. Övergår i stigning mot Karlsbergs topp. Mestadels smal grusväg. Stig mestadels i partierna nerför.

Turen är inte markerad men med kartans hjälp är den lätt att följa. Det är många leder markerade i området och det kan bli rörigt med en till markerad led. Turen följer delvis de markerade lederna. Mora Trail och Siljansleden.
Start vid infarten mot Karlsberg från Hemulsjövägen (se vägbeskrivning nedan) - vänster drygt 1 km utefter grusvägen - förbi markeringarna Mora Trail m.fl upp för berget - rakt fram hela tiden och förbi bommen upp till lilla stugan nära toppen, efter ca 3 km. Därifrån obanat uppför på vänster sida av hygget. Efter ca 200 m kommer en stig som ni tar till höger. Snart når ni Mora Trail, vita prickar. Gå rakt fram där det spåret kommer upp från höger. Gå utför och snart kommer Siljansleden, orange, följ den till höger utför berget. Efter cirka 1 km kommer ni ut på grusvägen ni nyligen gick på. Ta den till vänster mot bilen.
Rörigt kanske, men med kartan i mobilen är det enkelt.

Länkar

Kartor

Karlsbergsrundan

Karta över utsiktsturen.

Översiktskarta

You must have JavaScript Enabled to view this map.