Logotype

Längd: ca 5,5 km

Område: Västra Mora, Karlsberget

Start-mål: Vid Hemulsjövägen, Infart mor Karlsberg. Ca 4 km västerut från Norra Selbäck. Se karta.

Märkning: Omärkt, men samgår delvis med andra leder. Se beskrivning.

Terräng: Flackt i början, grusväg. Övergår i stigning mot Karlsbergs topp. Mestadels smal grusväg. Stig mestadels i partierna nerför.

Turen är inte markerad men med kartans hjälp är den lätt att följa. Det är många leder markerade i området och det kan bli rörigt med en till markerad led. Turen följer delvis de markerade lederna. Mora Trail och Siljansleden.
Start vid infarten mot Karlsberg från Hemulsjövägen (se vägbeskrivning nedan) - vänster drygt 1 km utefter grusvägen - förbi markeringarna Mora Trail m.fl upp för berget - rakt fram hela tiden och förbi bommen upp till lilla stugan nära toppen, efter ca 3 km. Därifrån obanat uppför på vänster sida av hygget. Efter ca 200 m kommer en stig som ni tar till höger. Snart når ni Mora Trail, vita prickar. Gå rakt fram där det spåret kommer upp från höger. Gå utför och snart kommer Siljansleden, orange, följ den till höger utför berget. Efter cirka 1 km kommer ni ut på grusvägen ni nyligen gick på. Ta den till vänster mot bilen.
Rörigt kanske, men med kartan i mobilen är det enkelt.

Historik

Delar av leden, Siljansleden är en s.k. buffringsväg där bönderna gick med sina kor och getter m.m. från Morkarlby först till närfäbodarna Selbäck och Rostberg och senare vidare till långfäbodarna Risberg och Hemulsjö.

Sevärdheter

Turens stora upplevelse är vyerna. Först söder och öster, senare norr och öster.

Vägbeskrivning

Från Mora till Norra Selbäck mot Hemulsjö - åk ca 4 km till avfartsväg till vänster. Det står Karlsberg på en skylt. Parkera där på vänster sida. Gå in på och vidare på grusvägen. Följ sedan beskrivningen ovan. Kom ihåg att det är många märkningar i omgivningen.

Aktiviteter i närheten

Utrustning

Den här turen går på torra marker. Men stadiga skor/kängor är alltid bäst för vandrare. Löparna kör trailskor.

Länkar

Foto: Owe HållmarkerBilder

Grusvägen första kilometern.

Här bär det av uppåt.

Vyerna allt bättre.

Karlsbergsrundan

Stugan som ska passeras dyker upp, efter ca 3 km.

Mot Siljan och Mora.

Vy norrut. Hökberg närmast till vänster.

Stugan från ovan.

Gammelskog däruppe.

På hemväg, nerför med härliga vyer.

Vackra höst.

Rakt fram här.

Siljansleden, orange, ner till grusvägen, där vänster.